2011. szeptember 26., hétfő

DAO

Az Önmaga által létező neve a Dao. Ami a megnyilvánulást megelőzi, az a Dao. Ő maga mozdulatlan és állandó, a mindent átható jelenlét. Maga a Xing, az Ősszellem, az 5 Hao együtt. A Nagy Daonak nincs alakja sem neve. A minden létezőt átjáró forma nélküli rend. Tartalmazza, és lehetővé teszi a sokféleséget, annak olvasztó tégelye, más néven a Lehetőségek Anyaöle. Nem tesz fel kérdéseket és nem ad válaszokat. Oly nagy, hogy nincsenek határai; oly kicsi, hogy semmi sem fér el benne. Az elme nem képes felfogni így az emberi megértésen túl van. A nyelv a világ szülöttje, a Dao e mögött van. Akkor tudjuk jobban megérteni, ha az intellektust hátrahagyva oly névtelenné válunk, tudatos választásoktól és értékelésektől szabadon, mint maga a Dao. Nem tudod követni, még akkor sem, ha hallottál róla; nem tudod elérni, még akkor sem ha, meg is próbáltad gyakorolni.

A Dao Négyrétű Megnyilvánulása1. Mindennek Forrása, anélkül hogy jellemzője lenne.
Ezt azáltal teszi meg, mert természete az Üresség, ezért ez a Dao teremtő forrásának gyökere. Minden jelenség a Daoból születik, és összetartó erejének megszűnése után, oda is tér vissza. Van egy makrokozmikus/mikrokozmikus párhuzam a természetben levő Dao, és az emberiségben levő Dao között. Ez azért van, mert minden dolog ugyanabból a forrásból (a Dao) ered, és ugyanazokat az alapelveket követi. Minden dolog (növények, állatok, emberek, hegyek, folyók, szél, stb.) fel van ruházva a Dao Párájával, minden teremtés Életerejével. Amikor bőséges és erős bennünk az Életerő, akkor egészségesek vagyunk; amikor gyenge, megbetegszünk; és amikor teljesen szétszóródott, meghalunk. Ezt felismerve a félelem és bizonytalanság megszűnik, megvalósul a Nagy Nyugalom Bölcsessége.

„A Dao testesíti meg az Eget és a Földet; ennélfogva meg tudja szülni őket. Az Ég és a Föld megtestesíti a tízezer miriád dolgot; ennélfogva táplálni tudják az egész teremtést. A sokszínűségük ellenére minden dolog tartalmazza a Dao szikráját. A Dao üres és forma nélküli. Amikor azonban a Dao megszüli a dolgokat, kibontakozik a szerkezet és a forma. Így a forma a Dao lakóhelye, a Szellem pedig a működése. Minden dolog a Nagy Végsőben (TaiJi) megtestesülő mozgás és nyugalom körforgását követi. Semmi nem távozik el a Dao alapelveitől.A világegyetemen belül nincs semmi, ami nem követi a létezés egyes törvényeit, és nincs semmi, ami nem a Daot testesíti meg. Amikor a dolgok formát öltenek, irányultságokat fejlesztenek ki. Irányultságok kibontakozásával a formáknak érzéseik lesznek. Amikor befolyást nyernek az érzések, bizonyos cselekedetek fognak következni. A Dao formákban nyilvánul meg. Így szaporodni tud és át tud alakulni. Nincs semmi amivé a Dao nem tud válni, és nincs semmi, amivel nem tud összeolvadni. Bár a Sárkány és a Tigris fel van éledve, fegyelmet kell tanulnunk, és nem szabad a munkálkodásukhoz ragaszkodnunk.” – Dao Xuan Pian

2. Változtató, mert a jelenségeket azok megszületése után szüntelen változásban, alakulásban tartja.
A Föld és az Ég között a Változás közvetlenül hat, végtelenül teremtve a létet. A Nagy Kozmoszban semmi sem örök, még a csillagoknak is megvannak a határai. Némelyikük gyorsan vagy nagy léptékben változnak az emberi élethez képest, mások nagyon lassan. Ezt felismerve megszűnik az aggódás, megvalósul az Örök Derű, vagy Boldogság.

3. Rendező, mert a jelenségeket jellemző változás nem véletlenszerűen, hanem egy meghatározott rendező elv szerint történik.
Teremti, rendezi az egész világegyetemet, bár ő ennek nem képezi a legkisebb részét sem, mégis mindenütt jelen van eredendő tisztaságával, önzetlen nyugalmával. A Dao először erényként nyilvánul meg, mint az Életerő mérhető ereje. Ez támogatja, és helyrehozza a világ működését, mélyen átitatva az Életet a Dao fényének sugarával. Az Erényt gyakorolni és követni lehet. A Tökéletes Erény túl közel van a Daohoz, ezért nem lehet teljesen gyakorolni és így követni sem. Az embernek túl kell lépnie önmagán, hogy megvalósíthassa ezt. Amikor a természet a Dao útját követi az évszakok időszerűek, és minden élő dolog táplálódik és megújul. Mivel a test belső világegyeteme ugyanazokat a törvényeket követi, amik a természetet irányítják, a test meg fog újulni, amikor a Dao alapelvei szerint működik. A közönséges személy az Élet Páráját a nemzésre használja; a taoista beavatott belül megőrzi az Élet Páráját, és a test táplálására és megújítására használja azt. Ezt felismerve megszűnik a sóvárgás, megvalósul a jelenségeket irányító rend Tudása.

„A Dao nem köszönheti a létezését semminek; ennélfogva életet tud adni minden dolognak. Amikor azonban megnyilvánul, a Dao nem üres többé. Amikor a szerkezete szereppé válik, a Dao életet ad az emberiségnek. Mivel az emberiségnek a Daoban van az alapja, meg tudja érteni az Ég és a Föld tartósságát, fel tudja fedezni a Yin és a Yang kamráit, intuitíven meg tudja érezni a nemzés és átalakítás alapelveit, és tudja a helyét a dolgok hatalmas rendjében. A Bölcs egy olyan valaki, aki áthatolt ezeken az alapelveken és megértette a Daot.” – Dao Xuan Pian

4. Összhangba Hozó, mert a jelenségeket egymástól nem elválasztva, hanem egymással összhangban alakítja.
Ha felismerjük a jelenségek egymástól való függőségüket, megszűnik a ragaszkodás, megvalósul a Nagy Guan Yin, azaz a Nagy Együttérzés.

 „Ismerd az Ég akaratát, és képes leszel megtartani a testedet. Értsd meg a Bölcsek szavait, és képes leszel a Dao alapelveit követni. Ha meg tudod őrizni a testedet, sokáig fogsz élni. Ha a Dao alapelvei szerint élsz, képes leszel nagyszerű cselekedeteket tenni. Ha sokáig tudsz velük maradni, a családod és az országod nem lesz veszélyben. Ha nagyszerű cselekedeteket tudsz megtenni, a gyerekeid és az unokáid mindig biztonságban lesznek. Amikor nincs veszély, soha nem fognak ártani neked.” – Dao Xuan Pian

Bai Yuchan a Liang utalásai a Rejtélyre című írásában olvashatjuk:
„A Dao mindenhol létezik a világegyetemben, és nem hatnak rá a lények. Minden létezést megelőzően, először Őseredendő Qiként nyilvánul meg, és végső soron nem más, mint üresség és nemlétezés. Rejtélyes és semmilyen módon nem lehet megmérni. Oly nagy, hogy nincs semmi rajta túl, oly apró, hogy benne sincsen semmi. Oly hatalmas, hogy tartalmazza Ég és Föld egészét, oly parányi, hogy még egy tollpihébe is képes belépni. A Bölcsek a tudatukra hagyatkoznak, hogy kapcsolatba lépjenek vele. Ezt nevezzük Daónak.
A Dao nem igényli az ürességet, az üresség viszont természetes módon tér vissza hozzá. Ehhez hasonlóan, ha az ember kiüríti a tudatát, akkor a Dao magától fog visszatérni hozzá. A Daónak eredetileg nincsen neve: nem lehet a közelben elérni, ugyanakkor nem lehet a távolban elveszíteni. Sem négyzetes, sem kör alakú, nem helyezkedik el sem belül, sem kívül. Csak a Bölcs képes intuitíven megérezni egy olyan állapotban, amiben a három méregnek nincs gyökere, és a hat vágynak nincsen magva.  Ez az igazi megvilágosodás: egy olyan állapot, ami az üresség és nemlétezés része.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése