2011. október 3., hétfő

Eredendő Természetünk

„Azt mondják, hogy amikor az ember először megszületett Szent Ragyogás sugárzott belőle, a lépte könnyű volt, mintha repülne. Azután elkezdte kiélni a vágyait, a teste egyre nehezebb lett, a Szent Fénye pedig egyre inkább elhalványult. Ezért azoknak, akik a Daot keresik nem szabad arra sóvárogniuk ami másé, nem szabad ott élniük ahol mások, örömüket tisztaságból és csöndből kell meríteniük, minden ragaszkodástól szabadon. Önmagában az Éggel rokon elemet táplálva, a Földdel rokon elemet visszafogva az ember Halhatatlanként emelkedik fel az Égbe, ahogy a tűz is fölfelé száll.” - Chi Kuan Wen
A taoista tanok fő eszméje, hogy a Dao mindenütt jelen van, így mindent áthat. Tanítása értelmében az ember eredendően birtokolja a Daót, aminek magyarázatát sokszor abban találhatjuk, hogy az ember eredendően jónak született. Tetteinkkel ugyan befedhetjük ezt, de el nem pusztíthatjuk. Aki megkeresi, majd ápolja Eredendő Természetét, azt a Dao támogatni fogja, és Eredendő Természetének teljes kibontakoztatásával elérheti a teljes megvalósítást. Az ember szabadnak születik, és dönthet arról, hogy az Eredendő Természetét ápolja, vagy csak emberi természetét. Ez utóbbi idővel elveszíti kapcsolatát az eredendő jóságával, így tehetetlenül magányossá válik, szíve bezárul és körkörös gondolatai válnak egyedüli valóságává. Az Eredendő Természetünk ápolása az Égtől kapott saját Szellemünk ápolásával kezdődik. Ez egyrészt abból áll, hogy felélesztjük saját Szellemünket, amit a Belső Alkímiai folyamattal érünk el, másrészt abból, hogy felébresztett Szellemünket egyesítjük a Daóval. A taoista megvalósítás összességében e két lépésből áll: az Egyén Kis Daójának kibontakoztatása, majd egyesítése a világegyetem Nagy Taójával. Liu Yiming a következőket írja Eredendő Természetünk jóságáról:
A víz megfagyása és a jég olvadásaA víz jéggé fagy a hidegben, a jég vízzé olvad a melegben. Megfigyelésem alapján arra a következtetésre jutottam, hogy ez nem más, mint az átlagos ember bölccsé alakulásának Dao-ja.
Először is, az emberi természet alapjában véve jó. Eredetében nincs különbség a bölcs és az átlagos ember között. A gyűjtött erények energiájának felhalmozása alapján lesz különbség a bölcs és az átlagos ember között.
Ha valaki ápolja a jót, nem veszti el mennyei természetét, bölccsé válik. Ha valaki nem a jót ápolja, akkor elveszti mennyei természetét és átlagos emberré válik.
Ha valaki, aki nem jó, megtud eleget ahhoz, hogy megváltoztassa útját, a hibáktól a jóság felé forduljon, elfordul a romlottságtól, és visszatér a becsületességhez, átitatja önmagát a jósággal, akkor vissza tudja állítani eredetileg adományozott mennyei természetét, és átlagos emberből bölccsé válhat.
Ha azok, akik eredetileg jók, de nem tudnak eleget ahhoz, hogy óvatosak és megfontoltak legyenek, a külső körülmények befolyásolják őket és nem jó viselkedést vesznek fel, akkor elvesztik mennyei természetüket, és még ha bölcsek voltak is, átlagosakká válnak.
Azok, akik jók, olyanok, mint a víz, azok, akik nem jók, olyanok, mint a jég. A folyamat, ahogy a bölcsek átlagosakká válnak, és az átlagosak bölcsekké válnak, az az a folyamat, ahogy a víz jéggé válik vagy a jég vízzé válik. Ennél fogva a nagy fejlődés ösvénye a megvilágosodás minőségének tisztázásán és a végtelen jóban való megnyugváson át vezet.
Máshol így ír az Eredendő Természetünkről:
„Az, hogy az emberek, emberek tudnak lenni, az a Szellem végett van. Amíg a Szellem jelen van, addig élnek. Mikor a Szellem távozik, meghalnak.
A Szellem keresztüljárja a mennyet és a földet, ismeri a múltat s a jelent, minden szubtilis létezőbe be tud lépni, minden helyen létezik. Belép a vízbe s nem fullad meg, belép a tűzbe s nem ég meg, belép a fémbe és kőbe akadály nélkül. Olyan óriási, hogy megtölti az univerzumot, s oly kicsi, hogy elfér egy hajszál végében. Észrevehetetlen, megfoghatatlan, felfoghatatlan, leírhatatlan.
Az, aki a szellemet ügyesen használja, az idővel összhangban változik, részese lesz az ég és föld minőségének, részese lesz a nap és hold fényének, részese lesz a négy évszak rendjének, uralkodik a természeten őseredeti állapotban, és szolgálja a természetet időleges állapotban.”
A Szellemünk az Eredendő Természet hordozójaMivel a világegyetemet átjárja az Eredendő Természet minden minősége, mi, emberek is részesülhetünk belőle. Ez az Ég ajándéka, amit bennünk a Szellemünk hordoz. Érdekes módon az Eredendő Természet tulajdonságai közül a különböző emberek mást és mást kapnak ajándékba. Ez úgy jelenik meg, hogy a Szellemünk az Eredendő Természet összes tulajdonságát hordozza, ezek közül mégis csak néhány érhető el a Wei Wu Wei állapotában. Ez a néhány aktív tulajdonság az Emberi Természetünk lecsendesítését követően magától felragyog, természetesen megjelenik. Az Eredendő Természet többi tulajdonságát tudatos munkával érhetjük el.
Azt a részt, amelyet a Xingekből aktívnak kaptunk meg, Haóknak nevezünk. Ezek különbözőségei magyarázzák meg, az emberek közötti különbségeket. Miután lecsendesítettük tudatunkat és nem zavarjuk meg evilági törekvésekkel, az egyes emberekben más és más minőségek jelenhetnek meg. Ügyeljünk rá, hogy ne keverjük össze ezeket a minőségeket a hétköznapi minőségekkel. Az Eredendő Természetünk tulajdonságait úgy képzeljük el, mint egy tizennégy oldalú gyémánt: az oldalai különbözőek, mégis ugyanarról a gyémántról van szó. Amikor megpróbáljuk leírni a gyémántot, legtöbbször csak a rajta átengedett fényt jellemezhetjük. A tizennégy tulajdonság eltérőnek tűnhet, de mindegyiket átjárja a szabadság, természetesség, üresség és fény. Ez lehet az egyik oka annak, hogy ha a Mestereket vizsgáljuk, bizonyos vonatkozásban különbözőnek látjuk őket, az általuk megjelenített energia mégis egy ízű. Bai Yuchan (白玉蟾1194~?) így ír a Szellem és Eredendő Természet kapcsolatáról:
"Az Eredendő Természetben a Szellem a Mester. A Szellem az Eredendő Természet lényege. A Szellemben az Eredendő Természet a legelőkelőbb. Az Eredendő Természet a Szellem veleje. Egyesítve a testben megnyilvánuló Szellemet a Szellem Eredendő Természetével, ezt nevezik a Gyökérhez való visszatérésnek és az élet meghosszabbításának. Ez megteremti a tiszta Daót és a makulátlan szívet."
 Bai Yuchan (白玉蟾)
A Haiqiong Bai zhenren yulu 海瓊白真人語錄 (Bai Haiqiong Tökéletesedett feljegyzett mondásai) című művében Bai Yuchan azt is megfogalmazza, hogy miként érhetjük el Szellemünket.
"Az összes különféle módszer valójában mind csak a tudat módszere. A módszerek a tudat miniszterei, és a tudat minden módszer uralkodója. A tudat továbbá az Eredendő Természet [a test] mestere, és a Szellem háza. A nyugodt, békés tudat hatékony Szellemet eredményez. Ha a tudat elterelődik, akkor a Szellem távozik, vagy dühbe gurul. Az üres tudat ugyanakkor a pozitív Qi összpontosítását hozza létre. Az egyszerű és tiszta tudat a Yang összhangját idézi elő, vér és Qi szabadon tud áramolni, nem akadályozza őket semmi. Ha az akarat és szándék a nemcselekvés állapotában tud időzni, akkor minden vágy megnyugszik. A tudatban nem lesznek háborgó gondolatok, a szándékot pedig nem terelik el külső ügyletek. Ilyenkor a tudat folyton visszatér az egységbe és természetesen áramlik."
 Bai Yuchan (白玉蟾)
A Xing az Eredendő Természetünk. Ez az ember veleszületett minősége. Szellemi emberként működni nem jelent mást, mint az Eredendő Természetünket figyelembe véve végrehajtani tudatos tetteinket. A Xing tartalmazza a Valódi Tudást, és emberként birtokoljuk a szabad gondolkodás és tudatosság minőségét, azaz Tudatos Tudást. E két Tudás egyesítésével valósul meg az a bölcsesség, amely harmóniát teremt köztünk és a világ között. Ez a bölcsesség megvéd minket minden ártalmastól, fokozza egyéni szerencsénket, egészségben és hosszú életben tartja a testünket, és nyugalmat ad.
Cheng Yihan mester az Eredendő Természetről:
„Születés előtt az Eredendő Természetet tehát egy fényes, ragyogó tükörhöz lehet hasonlítani. A tükröt napról-napra elfedi a világ pora, míg többé már nem tükröz vissza semmit. Az önművelés célja, hogy napról-napra tisztogassa Eredendő Természeted tükrét, amíg az fényesen elő nem ragyog. Ki kell törölnöd a világ és a család fogalmainak festékét, hogy napvilágra kerüljön a makulátlan Eredendő Természeted. Ezért mondják, hogy „A világ útja napról-napra növekedés, míg a művelés útja állandó kevesbedés.””
Cheng Yihan mester összefoglalója az Eredendő Természet elhagyásáról:
"A Xing ezért az ember természetes alkatát jelöli, amiben felismeri a tiszta, makulátlan tartalom jelenlétét, ami összeköti az ember és a világegyetem természetét. Az ember eredetileg össze volt hangolva a világegyetemmel, de elhagyva azt nem egyszerűen csak áthágta a szellemi törvényt, hanem el is vágta a kapcsolatát az élet tiszta forrásával. Az Eredendő Természet elhagyása, ami a legnagyobb sértés amit csak elkövethetett, elválasztotta a Daotól és elkülönítette az egésztől, kiszolgáltatva őt önmagának."
A Xing, ami az ember természete, lényegét tekintve jó. Maguk az emberek továbbá, mivel mindannyian ugyanazon a természeten osztoznak, mind „egyenlően emberek”, bár abban a tekintetben nagyon különbözhetnek egymástól, hogy törekszenek-e az Eredendő Természetük lényegisége és rendelése felé vagy pedig elhanyagolják azokat. Mivel a természetet nem lehet megváltoztatni, ezért az embert arra sürgetik, hogy javítsa ki a személyes természetét és állítsa helyre az Eredendőt.
Az Eredendő Természet elvesztését a következőnek tulajdonítják: az öt szín szépségének, amik megzavarják a szemet, az öt hangjegynek, ami a fület, az öt illatnak ami az orrot, az íznek, ami a szájat, valamint az összes tetszésnek és utálatnak, ami a tudatot zavarja össze.
"A Tao követője nem kívánja a világot vagy benne az embereket megváltoztatni.
Engedi, hogy minden megváltozzon.
Így cselekszik, mivel tudja, hogy a magasabb szférákban nincsen győztes és vesztes,
hanem mindennek és mindenkinek ugyanolyan természete van." - Ni Mester

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése